رولم بشی

رولم بشی

رولم بشی

رولم بشی

التهاب پانکراس شدید

جمعه, ۱۳ مهر ۱۳۹۷، ۰۲:۲۵ ب.ظ

التهاب پانکراس شدید

التهاب پانکراس ،التهاب پانکراس چیست،التهاب پانکراس علایم،التهاب پانکراس (پانکراتیت)،التهاب پانکراس علائم،التهاب پانکراس شدید،التهاب پانکراس و درمان،التهاب پانکراس معده،التهاب پانکراس در کودکان،التهاب پانکراس یعنی چه،التهاب پانکراس چیست،التهاب لوزالمعده چیست،علایم التهاب پانکراس چیست،علت التهاب پانکراس چیست،علائم التهاب پانکراس چیست

التهاب پانکراس

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد التهاب پانکراس و علل و علائم ان صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروان گرامی قرار گیرد.التهاب پانکراس (پانکراتیت) بزرگ شدن و التهاب در غده پانکراس است. پانکراس یک غده بلند و صاف است که پشت معده در قسمت فوقانی شکم قرار دارد. پانکراس آنزیم‌هایی را تولید می‌کند که به هضم کمک می‌کند و هورمون‌ها که تنظیم اینکه بدن چگونه قند (گلوکز) را فرآوری کند، کمک می‌کنند. التهاب پانکراس می‌تواند به‌عنوان پانکراتیت حاد رخ دهد – به این معنی ناگهانی ظاهر می‌شود و به مدت یک روز طول بکشد. یا پانکراتیت می‌تواند به‌صورت پانکراتیت مزمن رخ دهد که پانکراتیتی است که در طول سال‌ها ایجاد و اتفاق می‌افتد. موارد خفیف پانکراتیت ممکن است بدون درمان کنترل شود، اما موارد شدید می‌تواند موجب عوارض تهدیدکننده زندگی شود. در این مقاله به بررسی مفصل این عارضه می‌پردازیم.

التهاب پانکراس حاد

بسته به خصوصیات اپیدمیولوژیک مناطق مختلف علل متفاوتی دارد. در کشور آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی اکثر موارد پانکراتیت حاد به دنبال مصرف الکل است، در ایران اغلب موارد (۵۰٪ موارد) پانکراتیت حاد ناشی از سنگ‌های صفراوی است. بیشترین شیوع سنی در گروه سنی ۵۰–۴۱ سال است. مرگ و میر پانکراتیت حاد حدود ۱۰٪ است. علائم پانکراتیت حاد عبارتند از درد شکمی شدید، تهوع، استفراغ، تعریق، درد عضلانی، تورم و نفخ شکم، بی‌حالی، تب، افت فشارخون و حتی شوک.

التهاب پانکراس مزمن

پانکراتیت مزمن معمولاً در پی حملات مکرر پانکراتیت حاد بروز می‌کند زیرا لوزالمعده در بین حملات کاملاً بهبود نمی‌یابد. لوزالمعده در جریان این عارضه، به تدریج توانایی تولید آنزیم‌های گوارشی و هورمون‌های ضروری مانند انسولین را از دست می‌دهد. التهاب پانکراس ناشی از خودهضمی بافت آن توسط آنزیم‌های پانکراس به ویژه تریپسین می‌باشد. علایم پانکراتیت ممکن است به صورت دردهای مداوم یا متناوب در ناحیه فوقانی شکم احساس شوند (علایم با غذاخوردن تشدید می‌شود و دوره‌های درد گاه یک هفته طول می‌کشد). تهوع، استفراغ، اتساع شکم، زردی (یرقاناسهال چرب و کاهش وزن.

علت ایجاد التهاب پانکراس حاد

شایع‌ترین علت پانکراتیت حاد، سنگ کیسه صفرا می‌باشد. سنگ کیسه صفرا می‌تواند از طریق مجرای صفراوی مشترک بین پانکراس و کیسه صفرا عبور کرده و وارد روده کوچک شود. در ابتدای ورودی روده کوچک، مجرای اصلی پانکراس در کنار مجرای صفراوی یک مجرای مشترک را تشکیل می‌دهند. اعتقاد بر این است که سنگ صفرا می‌تواند در مجرای صفراوی مشترک گیر کرده و وارد مجرای پانکراس شود. در نتیجه جریان طبیعی مایع پانکراس مسدود شده و منجر به آسیب‌دیدگی پانکراس می‌شود. راه دیگری که یک سنگ می‌تواند باعث پانکراتیت حاد شود این است که سنگ باعث برگشت مایع صفراوی به درون پانکراس می‌شود، در نتیجه پانکراس صدمه می‌بیند. در حالی ‌که مکانیسم واقعی ایجاد پانکراتیت توسط سنگ کیسه صفرا به‌ طور کامل مشخص نیست، اما وجود ارتباط بین سنگ کیسه صفرا و پانکراتیت کاملاً روشن است.

در ایجاد پانکراتیت حاد عوامل دیگری نیز دخیل هستند، از جمله

داروهای مصرفی

بالا بودن تری گلیسیرید خون

بالا بودن کلسیم خون

مصرف زیاد الکل

علائم التهاب پانکراس حاد

پانکراتیت حاد معمولاً با درد تدریجی یا ناگهانی در قسمت فوقانی شکم ظاهر می‌شود که گاهی درد به پشت گسترش می‌یابد. در ابتدا ممکن است درد خفیف باشد و پس از خوردن غذا بدتر شود. درد اغلب شدید و ثابت است و در صورت عدم درمان معمولاً برای چند روز دوام خواهد داشت. فرد مبتلا به پانکراتیت حاد معمولاً بسیار بدحال به نظر می‌رسد و به فوریت‌های پزشکی نیاز دارد. در اغلب موارد نیاز است بیمار برای ۳ تا ۵ روز در بیمارستان بستری شود تا از نزدیک تحت نظر قرار داشته باشد، درد او کنترل شود و به ‌صورت وریدی میزان آب بدن او تعدیل گردد. علائم دیگر پانکراتیت حاد می‌تواند شامل موارد زیر باشد :

متورم و حساس شدن شکم

تهوع و استفراغ

تب

نبض سریع

لزوم جدی گرفتن التهاب پانکراس

التهاب پانکراس یا پانکراتیت ناشی از خود هضمی بافت آن توسط آنزیم های پانکراس می باشد. پانکراتیت حاد را می توان یک بیماری با عوارض شدید و تهدید کننده زندگی دانست. در پانکراتیت حاد التهاب پانکراس به طور ناگهانی رخ می دهد و معمولا در عرض چند روز با درمان برطرف می شود. علایم پانکراتیت ممکن است به صورت دردهای مداوم یا متناوب در ناحیه فوقانی شکم احساس شوند (علایم در صورت غذا خوردن تشدید می شود). این علایم که تهوع، استفراغ، اتساع شکم و اسهال چرب می باشد، علل گوناگونی دارد؛ از جمله الکلیسم مزمن، بیماری های مجاری صفراوی، سنگ کیسه صفرا، مصرف بعضی از داروها، بعضی از عفونت ها و … . با مراجعه به پزشک و معاینه توسط ایشان و انجام آزمایش های لازم، رادیوگرافی، سونوگرافی، سی تی اسکن و آندوسکوپی می توان تشخیص را مسجل و شدت بیماری را تعیین کرد و درمان طبی یا جراحی را انجام داد.

علائم و نشانه‌های التهاب پانکراس مزمن

درد در قسمت بالای شکم

از دست دادن وزن ناخواسته

مدفوع چرب (steatorrhea)

علل ایجاد التهاب پانکراس

پانکراتیت زمانی اتفاق می‌افتد که آنزیم‌های گوارشی درحالی‌که هنوز در پانکراس فعال هستند، باعث تحریک سلول‌های پانکراس شما و ایجاد التهاب شوند. با تکرار وقوع پانکراتیت حاد، آسیب به پانکراس می‌تواند رخ دهد و منجر به پانکراتیت مزمن شود. آسیب بافتی ممکن است در پانکراس شکل بگیرد، باعث از دست دادن عملکرد مفید غده پانکراس می‌شود. پانکراس که دارای عملکرد ضعیفی باشد، می‌تواند باعث مشکلات گوارشی و دیابت شود.

مشکلاتی که باعث ایجاد التهاب پانکراس می‌شوند

اعتیاد به مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی

سنگ کلیه

جراحی شکم

مصرف بعضی از داروها

سیگار کشیدن

فیبروز کیستیک

تاریخچه ابتلای خانوادگی به پانکراتیت

سطح کلسیم بالا در خون (هیپرکلسمی) که ممکن است ناشی از کارکرد بیش‌ازحد غده پاراتیروئید  (hyperparathyroidism)  باشد.

سطوح بالای تری گلیسیرید در خون (hypertriglyceridemia)

عفونت

آسیب به شکم

سرطان پانکراس

عوارض التهاب پانکراس

• Pseudocyst: پانکراتیت حاد می‌تواند مایع و باقی‌مانده را در حفره‌های کیست مانند پانکراس شما جمع‌آوری کند. یک pseudocyst بزرگ که پاره شود می‌تواند باعث عوارضی مانند خونریزی داخلی و عفونت شود. • عفونت پانکراتیت حاد: می‌تواند پانکراس شمارا به دچار شدن به باکتری و عفونت آسیب‌پذیر کند. عفونت‌های پانکراس جدی هستند و نیاز به درمان سنگین دارند، مانند جراحی برای برداشتن بافت آلوده. • نارسایی کلیه: پانکراتیت حاد ممکن است باعث نارسایی کلیه شود که اگر نارسایی کلیه شدید و مداوم باشد، باید با دیالیز درمان شود. مشکلات تنفسی: پانکراتیت حاد می‌تواند باعث تغییرات شیمیایی در بدن شما شود که بر عملکرد ریه تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود سطح اکسیژن خون شما تا سطح خطرناکی پایین بیاید. • دیابت: آسیب به سلول‌های تولیدکننده انسولین در پانکراس شما درنتیجه پانکراتیت مزمن می‌تواند به دیابت منجر شود، بیماری‌ای که بر روی بدن شما تأثیرات فراوان و مخربی را می‌گذارد. • سوءتغذیه: هر دو پانکراتیت حاد و مزمن می‌تواند باعث ایجاد پانکراس شما شود که همین امر منجر می‌شود که بدن شما به مقدار کمتری از آنزیم‌هایی که برای تجزیه و پردازش مواد مغذی از مواد غذایی که می‌خورید نیاز است را تولید کند. این امر می‌تواند به سوءتغذیه، اسهال و کاهش وزن منجر شود، حتی اگر غذاهای مشابه یا همان مقدار غذا قبل از ابتلای به این بیماری را مصرف کنید. • سرطان پانکراس: التهاب طولانی‌مدت در پانکراس شما که ناشی از پانکراتیت مزمن باشد، یک عامل خطر برای ایجاد سرطان پانکراس است.

تشخیص التهاب پانکراس

آزمایش خون: برای افزایش سطح آنزیم‌های پانکراس انجام می‌شود. تست مدفوع: در پانکراتیت مزمن برای اندازه‌گیری سطح چربی که می‌تواند اختلال در سیستم گوارش شمارا نشان دهد ( که در آن مواد مغذی را به میزان قابل‌توجهی جذب نمی‌شود). توموگرافی کامپیوتری (سی‌تی‌اسکن): برای جستجوی سنگ‌های صفراوی و ارزیابی میزان التهاب لوزالمعده است. سونوگرافی شکم: برای جستجوی سنگ‌های صفراوی و التهاب لوزالمعده است. سونوگرافی و آندوسکوپی: برای جستجوی التهاب و انسداد در کانال پانکراس یا مجرای صفراوی. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI): برای مشاهده ناهنجاری‌های در کیسه صفرا، پانکراس و مجراهای آن. پزشک شما ممکن است آزمایش‌های دیگری را نیز مطابق با شرایط خاص شما انجام دهد.

درمان التهاب پانکراس

درمان اولیه در بیمارستان ممکن است شامل موارد زیر باشد: ناشتا بودن: شما برای چند روز در بیمارستان از خوردن غذا برای ریکاوری پانکراس خودداری خواهید کرد. هنگامی‌که التهاب در پانکراس شما کنترل می‌شود، ممکن است شروع به نوشیدن مایعات شفاف و خوردن غذاهای ملایم کنید. باگذشت زمان، می‌توانید به رژیم غذایی معمولی خود بازگردید. اگر پانکراتیت شما همچنان ادامه داشته باشد و در هنگام غذا خوردن هم درد ایجاد می‌شود، پزشک ممکن است یک لوله تغذیه‌ای را برای کمک به تغذیه در شما توصیه کند. داروهای ضد درد پانکراتیت: می‌تواند در اثر التهاب پانکراس در شما درد شدیدی ایجاد شود. گروه مراقبت‌های بهداشتی شما به شما برای کنترل درد کمک می‌کند. مایعات داخل وریدی (IV): همان‌طور که بدن شما انرژی و مایعات را برای ترمیم لوزالمعده شما اختصاص می‌دهد، ممکن است دچار بی‌آبی شود. به همین دلیل، در طی مدت اقامت در بیمارستان، مایعات اضافی را از طریق ورید دریافت خواهید کرد.

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی التهاب پانکراس

نوشیدن الکل را متوقف کنید: اگر شما نتوانید از مصرف الکل جلوگیری کنید، از دکتر خود برای این منظور کمک بخواهید. پزشک شما می‌تواند به شما مشاوره دهد تا از نوشیدن جلوگیری کنید. سیگار نکشید: اگر سیگار کشیدید آن را ترک کنید. اگر سیگار نمی‌کشید، استعمال آن را شروع نکنید. اگر نمی‌توانید خودتان مصرف آن را ترک کنید، از دکتر خود برای این منظور کمک بخواهید. داروها و مشاوره می‌تواند به ترک سیگار کمک کند. رژیم غذایی کم‌چرب را انتخاب کنید: یک رژیم غذایی را انتخاب کنید که مصرف چربی را در شما محدود کند و بر مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها تازه، دانه‌های کامل و پروتئین تأکید کند. نوشیدن مایعات بیشتر: پانکراتیت می‌تواند باعث کم‌آبی شود، بنابراین مایعات بیشتری در طول روز بخورید. این امر ممکن است به نگه‌داشتن آب کافی در بدن شما کمک کند.

درمان التهاب پانکراس

درمان پانکراتیت حاد غیر صفراوی عبارتست از دادن استراحت کامل به لوله گوارش (نخوردن هیچ گونه غذا و مایعات)، اغلب برقراری تغذیه وریدی، بستری در بیمارستان و کنترل عفونت احتمالی. پانکراتیت حاد در ۱۰٪ موارد به درمان پاسخ نداده و کشنده‌است. معمولاً دادن مسکن و داروهای آنتی اسید ضروری است. بعد از کنترل درد و تهوع در بیمار، رژیم مصرف غذاهای زود هضم و کم چرب شروع می‌شود. وعده‌های کم حجم و متعدد قابل تحمل‌تر خواهند بود. وقتی فرد بیمار اجازه غذا خوردن یافت، ممکن است مکمل غذایی با آنزیم‌های پانکراس برای درمان اسهال چرب ضروری باشد. مصرف الکل باید قطع شود. در پانکراتیت حاد صفراوی درمان رایج، انجام فوری کلانژیوپانکراتوگرافی رتروگراد به وسیله آندوسکوپ (ERCP) به همراه اسفنگتروتومی به وسیله آندوسکوپ (ES) و در نهایت انجام کوله‌سیستکتومی انتخابی به روش لاپاراسکوپی است. در بعضی موارد خاص سایر روش‌های درمانی همانند کله سیستکتومی از راه پوست (Percutaneous) و تخلیه و درناژ مایع تجمع یافته از راه پوست نیز انجام می‌شود. این روش می‌تواند منجر به درمان موفق بیماران گردد. مرگ و میر و عوارض همراه ناچیز هستند.

عوارض التهاب پانکراس

نکروز، کیست کاذب، آبسه پانکراس، عفونت ثانویه باکتریایی لوزالمعده، عوارض ریوی و دیابت و کمبود مزمن کلسیم از عوارض پانکراتیت می‌باشند. در موارد بروز عوارض اغلب سطح سرمی آمیلاز بالا باقی می‌ماند. پانکراتیت حاد هموراژیک نکروزان اغلب خطرناک است.

بیشتر بخوانید : پانکراس چیست ♥ سرطان لوزالمعده درمان قطعی دارد ♥ التهاب روده کوچک ♥ التهاب کبد چیستالتهاب کلیه در بارداری

ماهی سالمون پرورشی

فواید و مضرات ماءالشعیر

اختلال شخصیت دو قطبی چیست

التهاب پانکراس پانکراتیت

درمان سردرد تنشی و عصبی

ماهی سالمون حلال است

خواص و مضرات ماءالشعیر تلخ

اختلال شخصیتی دو قطبی چیست

التهاب پانکراس درمان

علائم سردرد تنشی و عصبی

خوردن ماهی سالمون در ماه اول بارداری

دور بینی چشم در کودکان

درد پشت سر ناشی از چیست

التهاب پانکراس چیست

درمان سردرد تنشی در بارداری

ماهی سالمون برای بارداری

درمان دور بینی چشم

درد پشت سر سمت راست

التهاب پانکراس شدید

سردردهای تنشی چگونه است


  • تورج حق وردی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی